Från Stockholm – staden som såg fenomenet blogg födas i Sverige – kanske.

Senaste veckan har jag varit i Stockholm och lärt mig allt om centralgasanläggningar för medicinska gaser. Allt som är värt att veta. Några gamla rävar från branschen har vallat oss (oss – 24 nyfikna från sjukhus och företag runt hela Sverige och Norge) genom alla upptänkliga lagar, förordningar, standarder och praxis.

Många känner kanske inte till det, men försörjningen av t.ex. andningsluft till ett sjukhus är den viktigaste och mest kritiska försörjningen. Menar vissa. Dessutom är alla medicinska gaser läkemedelsklassade, vilket förpliktigar. Därför finns det gott om regler, standarder och praxis. Det saknas inte råd. Man hör ibland nyblivna föräldrar klaga på hur alla lägger sig i hur de ska uppfostra sitt barn. Det är ingenting mot hur mycket råd man får om hur man ska bygga ett medicinskt centralgassystem. Men det är tur! Det måste finnas system som säkrar försörjningen även om det blir avbrott någonstans. Och en organisation som årligen inspekterar och följer upp brister.

Jag tänkte dyka ner i en detalj för att beskriva vad kursen handlade om. Den som har ögonen med sig har kanske sett att det utanför vissa sjukhus står en vit ståltank, och ibland är det en massa is på rören som går från tanken. Den tanken innehåller flytande oxygen. Från skolan minns vi att det finns oxygen i luften, men i gasform. Vid -183 °C blir oxygen flytande. Därför är tanken byggd som en termos med tjocka väggar som innehåller vakuum för att isolera. Man har oxygenet flytande för att det tar mindre plats än gasen, och räcker längre. Från tanken släpper man ut oxygenet, förgasar det och använder det inne på sjukhuset bl.a. för att blanda ut lustgas med för att smärtlindra födande kvinnor. (Ren lustgas är kvävande.)

På bilden syns tanken för flytande oxygen på Södersjukhuset i Stockholm, som vi besökte under kursen. Anläggningen är byggt helt enligt boken (bokstavligt, boken heter HB 370) för att gasförsörjningen ska vara tryggad. När tanken fylls på från lastbil står lastbilen intill. Under lastbilen får det då inte finnas asfalt utan betong, då asfalt innehåller olja som tillsammans med oxygen skulle kunna orsaka en häftig explosion. Staketet runt tanken måste ha en viss höjd och alla ventiler ska vara tydligt uppmärkta.

Fyra intensiva dagar och (godkänd) tentaskrivning ska resultera i det kompetensbevis som behövs för att jobba med medicinska gassystem. På Hallands sjukhus kommer det framöver i viss utsträckning ingå i mina arbetsuppgifter att vara med och se till att underhåll och tillsyn sköts på gasanläggningarna på våra sjukhus. Väntar bara på rättningen av tentan nu.

 

Läs även Anders tidigare blogginlägg:
Utbytesperiod
Från ett soldränkt Linköping

Kundrelationer och gamla tyska filosofer 7,5 hp
Patientsäkerhet
Medicinteknisk ingenjör

Lämna ett svar