Vad behöver vi förbättra?

Som vanligt är det fullt upp i skolans värld. Mycket i omvärlden påverkar vårt arbete i form av ny skollag och läroplan som implementerats under året. Under hösten får elever för första gången betyg från årskurs 6 och dessutom är ett nytt betygssystem helt infört för grundskolan och gymnasiet.

Skollagens krav på systematiskt kvalitetsarbete innebär att huvudmän, förskole- och skolenheter systematiskt och kontinuerligt ska följa upp verksamheten, analysera resultaten i förhållande till de nationella målen och utifrån det planera och utveckla utbildningen. I mitt uppdrag som kvalitetsstrateg ingår det att synliggöra vilka styrkor och förbättringsområden som finns för våra verksamheter och att analysera detta i syfte att utveckla utbildningen.

För att göra detta så engagerande, transparent och tydligt som möjligt har vi valt att redovisa detta på ett lite annorlunda sätt där alla som är intresserade av skolan, enkelt kan få en överblick över vilka kvalitéer och vilka förbättringsområden vi har. Utgångspunkten är att underlaget ska skapa en dialog mellan tjänstemän, pedagoger förtroendevalda, vårdnadshavare och elever. Varför ser det ut som det gör? Vad behöver vi förbättra?

Än så länge är  allting ett arbetsmaterial som tagits väl emot av medarbetare och ledningsgrupp. I slutet av januari går den färdiga produkten till beslut i nämnden. Spännande!

 

Läs även Simons tidigare inlägg:
”Skolinspektionens dag, skolverkets besök i Varberg”
”Första mötet med skolpolitikerna”
“På plats, på väg”
“Bra start”

Lämna ett svar