Från teori till praktik

Första veckan på nya jobbet har flugit förbi, och nu är vi alla inne på vår andra vecka. Allt är så nytt! Det är fortfarande en massa nya namn att lära sig och många möten där man får sitta med och lyssna. Men det är just genom att bara sitta med och lyssna som jag har insett att jag faktiskt hänger med på IT-snacket. Jag förstår (de flesta) förkortningarna och hänger med på hur samtalsämnet påverkar problemet, eller bidrar till lösningen. Det känns bra att veta att det jag har lärt mig i skolbänken har fastnat och jag kan nu börja relatera teorin till hur en IT-avdelning jobbar i praktiken.

Förra veckan var en introduktionsvecka för mig, jag fick vara med på ett flertal olika möten och lyssna. Bland annat ett krismöte om ett pågående problem, ett ITIL process planeringsmöte och sists men inte minst fick jag sitta med när Microsoft var på besök!

Denna vecka börjar jag med utbildning i Servicedesk, IT-services egna helpdesk där anställda kan ringa eller maila in sina IT-problem. Just nu sitter jag med och lyssnar på de olika samtal som kommer in till IT-service från alla olika hörn och förvaltningar inom Varbergs kommun. Ärendena kan handla om allt från återställandet av lösenord, utskriftsproblem, till en nätverksladd som är utdragen ur en dator. Man får vara beredd på att svara på alla typer av frågor i 1st line, som det kallas.

Är det mer komplexa ärenden, som till exempel felsökning av en dator eller beställning av ny hårdvara skickas ärendet vidare till 2nd line. De som jobbar i 2nd line har lite mer tid på sig att gå igenom ärendet och lösa det. Visar sig ärendet vara del av ett större problem skickas ärendet vidare till 3rd line. Där jobbar de ständigt med förbättringar i Infrastruktur, Nätverk & Kablage eller i Utvecklings frågor.

Jag har ännu att plocka upp luren och ta mitt första Servicedesksamtal, men snart så kan det vara mig ni pratar med när ni ringer Servicedesk i Varberg!

Lämna ett svar